ملتفتیسم (نوشته آرین کبیری)
آدرس جدید وبلاگ رپ بیست لوکس بلاگ
ملتفتیسم (نوشته آرین کبیری)
جمعه 12 شهريور 1395 ساعت 18:4 | بازدید : 2757 | نویسنده : Ariyan Kabiri | آرین کبیری | ( نظرات )

نقد ملتفت

ملتفتیسم

بی شک در بین این همه آونگ و ترانه و کلتکس و این کمپانی های خالتور محور که مافیایی ساختن که اجازه نفس کشیدن به استعدادهای زیرزمینی رو نمیدن و فضا رو به شدت تنگ کردن یکی از بزرگترین لیبل های موسیقی کشورمون در سبک رپ وجود داره که اسمش "ملتفت" هست و برای رپ و هیپ هاپ ایران کار میکنه.

اعضای این لیبل یا بهتره به قول خودشون بگیم اعضای این تشکل تعداد کمی هستن

مهدیار آقاجانی و هیچکس و ریویل و قاف و فدائی و به تازگی صداهایی از گوشه و کنار این اعضای اصلی در میاد مثل داریوش که هیچوقت وبسایت اصلی ملتفت اسمشون رو ثبت نکرد و ظاهرا دوستان به سرنوشت اعضای سابق صامت دچار میشن. که در ادامه بهش میرسیم که چی به سر اعضای سابق صامت اومد.

این تشکل از محافظه کار ترین تشکل های موسیقی امروز ماست

کسانی که سطح کارشون خوبه اما دچار توهمی هستند که به نظرم برای رپ خانمان سوزه!

چرا باید تشکل های زیردست خودشون رو درست کنن؟ چیریک و پلاک برای این کار میکنن که استعدادهای جدید به خیال اینکه یک روزی چیزی بشن توی موسیقی رو جذب کنن و زیردست هیچکس کنن!

 

هیچکس پدرخوانده ی مافیای ملتفت نه پدر رپ پارسی

واقعا شرم آوره و به شدت تنفر انگیز وقتی هیچکس به خودش عنوان (پدر رپ پارس / پدرخوانده رپ پارس) رو میده اما در حق رپرهای جدید کمترین لطف رو انجام نمیده.

همه جای دنیا وقتی کسی استعدادی رو کشف میکنه و کمکش میکنه اون استعداد کم کم با تلاشش تبدیل میشه به یکی از بزرگان. مثلا Dr.Dre وقتی Eminem رو معرفی کرد با اینکه خیلی ها باهاش بد شدن تمام انرژیشو گذاشت برای این استعداد و بعدها Eminem تبدیل شد به بزرگترین رپر در تمام دوران!

حالا هیچکس رو نگاه کنید که تشکلی به اسم صامت درست کرد. پیشرو که از خودش فنی تر و بروزتر بود رو فریب داد با این امید که هیچکس نقش Dr.Dre رو بازی کنه و پیشرو نقش Eminem

اما پیشرو نمیدونست که هیچکس داره از فن عوام فریبی و محافظه کاری استفاده میکنه

رفته رفته دیاکو و اوج و ساتراپ و اشراق و بیداد و 7خط و .... به صامت اضافه شدن و هیچکس با تبلیغاتی که در اینترنت میکرد تبدیل شد به بتی که تا عضو لیبل اون نباشید شما اصلا رپر حساب نمیاید!!!

از همین رو هرکی میخواست آهنگ بخونه الکی تو آهنگش میگفت (صامت)! تا جزئی از گروه هیچکس باشه!!

این سیاست کثیف باعث شد فرهنگ محافظه کاری توی رپ جا بیفته و امروز هرکی میره توی یک تشکل یا همون لیبل دیگران تمسخرش میکنن که چرا رفتی زیردست اونها شدی!!

وقتی که شایع وارد کاغذ شد حصین توی فیس بوک زیر پستی که مربوط به شایع بود و مردم داشتن بهش بی احترامی میکردن نوشت: کی میخواید درست بشید؟ محمدرضا لطف کرد که قبول کرد با کاغذ باشه.

بله عزیزان امروز میبینید که حصین و پیشرو و حتی تتلو و ساسی مانکن و حسام استپس هم به هیچکس دیس میدن یا اینکه تو آهنگاشون تیکه میندازن! کسی که رپ ایران رو چندین سال نوری از رپ امریکا دور کرد.

یکی دیگه از فجایعی که هیچکس وارد رپ ایران کرد این بود که در گذشته میشد هرکسی رو دیس کرد!

یعنی اگر نگاه کنید برای مثال زدبازی برای گروه آجیلی , داریا و فینچر , گروه جنجال , گروه فارز و.... دیس هایی خوند و اونها رو ترکوند.

اما امروز اگر مثلا حصین تو آهنگش دیس میکنه بهرام و هیچکس رو طرفدارای ملتفت میگن این شخص خودشو کوچیک کرده و به ارزش های هیچکس و بهرام اضافه کرده!!!!

این فرهنگ محافظه کاری دیگه ای هست که بازهم هیچکس به رپ ایران وارد کرد و خودش هم داره چوبش رو میخوره.

اما چجوری؟! :

وقتی هیچکس تشکل صامت رو برای درآوردن پول از طریق استعدادها و همچنین بزرگ کردن اسم خودش از طریق محافظه کاری راه اندازی کرده بود و سعی میکرد تو آهنگها اینترو و کورس رو بخونه که بزرگتر حساب بیاد!!  و اینکه از اعضا میخواست که بهش توی آهنگها بگن پدر! و شایعات زیادی میساخت تصمیم گرفت عده ای رو اجیر کنه که دیسش کنن!!!!

یعنی برای اونها رپ امریکا رو مثال میزد که ببینید اونجا بعضیا که همدیگرو دیس میکنن پشت پرده باهم دوستن و اینکار کمک میکنه بهتون که توی صحنه باشید.

 و اتفاقا این حرف در بعضی موارد مین استریم درست بود

اما مسئله اینجاست که هیچکس بعنوان یک چهره شناخته شده رپ که طبق نقشه اش لقب پدر رپ رو بهش داده بودن از طرف بابک تیغه و ... دیس میشد و جوابی هم بهشون نمیداد!!!!

همین جواب ندادن و مدام از طرف همه دیس شدن رفته رفته مخاطب هارو به این نتیجه رسوند که جواب هر دیسی رو ندی بزرگتر میشی!! و هرکی رو دیس کنی خودتو کوچیک کردی!!!!

این سرطانی که امروز مغز مخاطب ها در مورد رپ گرفته سیاستی بود که هیچکس برای بزرگ کردن خودش از راه های جدید استفاده کرد. اما امروز داره چوبشو میخوره!

هیچکس تو مصاحبه ای در مورد دوران اوج خالتور ها توی ایران گفت: واقعا اون دوران کابوسی بود

توی توییتر و فیس بوک هم چندین بار بصورت های مختلف در مورد شاهین نجفی نوشت: وای به حال کسانی که رپ رو با BBC و VOA شناختن. شاهین نجفی از فن رپ چیزی نمیدونه و بلد نیست یه چیز دیگه شنیدم خونده بود رپ نبود! همونو بخونه بهتره.

خب عزیزان میبینید؟ وقتی یک فرد دیکتاتور مثل هیچکس با خودخواهی رپ رو برای بالا بردن خودش به این روز درمیاره خودش هم در آخر لال میشه و نمیتونه نه دیسی کنه نه چیزی بگه.

اگه هیچکس رپ رو اینطور زخمی نمیکرد الان بهرام و سورنا انقدر کم کار نبودن. انقدر قایم نمیشدن پشت پرده.

اینها دارن از روی جای پای هیچکس حرکت میکنن تا مثل اون بزرگ بشن تو چشم مخاطبهاشون!

 

شعر ملتفتی!

تجربه شخصی من نشون داده هروقت میرم به پارک هایی که MC یا همون رپرهای بداهه خون یا استعدادهایی که میخوان کارشونو شروع کنن اونها اکثرا از ملتفت پیروی میکنن و آرزوشونه که به چیریک یا پلاک بتونن بپیوندن تا شاید یک روزی بتونن وارد ملتفت بشن.

اونها قالب های نوشتاری شعرهای مختلف رو تمسخر میکنن و میگن شعر فقط باید قالبش ملتفی باشه!

اسم شعر ملتفتی جدا از اینکه خیلی برام خنده داره مسئله اینه که رپرهایی که همیشه از یک قالب نوشتاری استفاده میکنن ضعیف هستن چون نمیتونن تجربه کنن و رفته رفته تبدیل میشن به ابی و شهرام شبپره ی رپ!  

این پیچیدگی های الکی با وزن های نچندان قوی رو که در شعرهای قاف وجود داره رو بخونید: 

پاشید، پاشید
پاشید برید با بِربِری برید بگید
خواهان حقوق نیجریه‌اید
نه که دنبال وصول چیز دیگه‌ای
نه که خمار کوکول و ریز و بیوه‌ای
پاشد، پاشد
پاشد گفت بی‌بی بمبو زد
تو فیسبوک با بیژامه زیر پتو، خوش گذش
دکتر گفته دوزم دو لایک
دو روز یه بار دو به بعد
یکی فلسفی یکی فرهنگی
فاز عمیق و درگیر، خوش گذش

آیا واقعا این واج آرایی با ب بود؟‌:

برید با بِربِری برید بگید

پاشد گفت بی‌بی بمبو زد

نه عزیزان این توهم واج آرایی کردن بود نه واج آرایی کردن

اشعاری که الکی و بزور پیچیده شدن تا مخاطب تازه به دوران رسیده فریب بخوره و بگه به به عجب متن پیچیده ای و دیگه به متن هایی که به زبان ساده تر نوشته شدن کاری ندارم و اونها "اخ" هستن!!!

این تیکه رو دوباره بخونید:

پاشد، پاشد
پاشد گفت بی‌بی بمبو زد
تو فیسبوک با بیژامه زیر پتو، خوش گذش

 

اینجا با واج آرایی ب بگه که: بعضی خواننده ها دیگه هرچی میشه تو زندگی روزمره شون عکسشو میگیرن و با توضیح میذارن تو فیس بوک! اونجاش که میگه (گفت بی بی بمبو زد تو فیس بوک با بیژامه زیر پتو) داره میگه طرف بی بی یاهمون ماردش!!!! زیر پتو باد شکم ول کرده سریع ازش عکس گرفته با توضیح گذاشته تو فیس بوکش!

آخه این چه زبان ضعیفیه؟ این اصلا میتونه منظورشو برسونه؟‌ این اصلا واج آراییش اصول طبیعی جمله بندی رو داره؟ این اصلا نه به هدف نوشتاری و زیبایی شناسیش میرسه نه رسوندن منظور و تاثیر گذرایش.

اینگونه اشعار واقعا توهمی بیش نیست.

عزیزان واج آرایی حرفه ای یعنی این:

م بده ما مست و منگیم مثل مرگ مغزی

ب بده با بدترین بلا ها باس بجنگیم

(یاس - سرباز وطن)

تکنیک های نوشتاری باید طبیعی و اصولی باشه نه اینکه به زور در اومده باشه و توی ژست باشه

اینکه مخاطبان و رپر های ملتفتی به یاس حمله میکنن و میگن تو طرفدار زیاد داری و بدی واقعا مسخره س!

وقتی بابا بمب مایه ست دیگه بنبستی نی بنزین میسوزونی جردن میری/ تا ببینی بینی کی بهتر عمل شده اینا فقط تلنگره

 

ایهامی از هیچکس که خیلی معروف شد رو بخونید:

بالاییم و میخوریم پولوتون سیر میشیم و لیس میزنیم کهکشان و میخوریم شیر

خب این ایهام این دوتا معنی رو داره:

1ـ تو آسمون هستیم و پولوتون رو میخوریم و سیر میشیم و کهشان راه شیری رو لیس میزنیم و میخوریم!

2ـ ما خیلی بالاییم ! پولو (برنج) میخوریم با تن ماهی و سیر (سیر و پیاز) , میشیم (بز و میش) لیس میزنیم کهکشان رو و شیر میخوریم

 

الان سوال اینجا پیش میاد که در مورد دوم کسی که بالا هستش و افتخار میکنه به بالا بوددن چرا در توصیف بالا بودنش میگه من تن ماهی با برنج میخورم با سیر!! من بز هستم و شیر میخورم اونم با لیس زدن!!!

 

میبینید عزیزان؟ فاجعه یعنی این

ملتفت شرف داره به کسانی که اشعار فوق العاده بی وزن دارن و از رپ هم متنفر و از روی کبود امکانات اومدن توی رپ, اما مسئله اینجاست که ما باید بتونیم به خوبها هم انتقاد کنیم

ملتفت بخاطر آهنگسازی های بی نظیر مهدیار آقاجانی داره کمی تو دنیا شناخته میشه و برای ساختن سطح استاندارد رپ ایرانی دارن زحمت میکشن اما حقیقت اینه که به شدت دورو و ژست بگیر و انتقاد ناپذیر و با سیاست هستن دوستان.

ممنون که وقت گذاشتید

www.Instagram.com/AriyanKabiri




موضوعات مرتبط: نقد و بررسی , ,

|
امتیاز مطلب : 80
|
تعداد امتیازدهندگان : 17
|
مجموع امتیاز : 17


مطالب مرتبط با این پست










می توانید دیدگاه خود را بنویسید

/weblog/file/img/m.jpg
Rasa در تاریخ : 1396/5/3/2 - - گفته است :
خیلی عالی بود.ممنون

/weblog/file/img/m.jpg
Omid در تاریخ : 1395/12/17/2 - - گفته است :
az ada hashoon kheili badam miad
lahne lati migiran o yejoori harf mizanan engar hamechiz ke migan doroste o baghiye nemifahman

/weblog/file/img/m.jpg
AbolKill3r در تاریخ : 1395/8/6/4 - - گفته است :
من از روی ضرب خوندن اینو درک کردم که مثلا هر مصراع تموم میشه یه ضرب با صدای بلند طرف از قبل اجرا میشه مثلا اهنگ اینجا ایرانه و کلی دیگه.ولی بعضی اوقات فک میکنم غلطه.یه جا هم درمورد ضد ضرب خوندن مطالعه کردم نویسندش میگفت به علم خیلی بالاییی نیاز داره و شعر از هیچکس رو مثال زده بود درمورد اونم توضیح بدی خیلی خوب میشه
پاسخ: ضدضرب فکر میکنم همون بین ریتم خوانی باشه، شایدم نباشه البته من علم کامل ندارم اما تا جایی که میدونم بین ضربها خوندن میشه ضد ضرب، توی کامنت قبلی اونچه که میدونستم رو توضیح دادم، حالا فقط هیچکس نیست، دلیل این همه تعریف از این مسئله در مورد هیچکس بخاطر صحبت های سیاوش قمیشی در مصاحبه های پیاپیش در مورد هیچکس و بین ریتم خوندنش بوده. وگرنه آهنگی مثل "بازم کلان" پیشرو خیلی عجیب تر از هیچکس بین ریتم میخونه، یه نمونه دیگه فرق بین ریتم خوندن و روی ریتم خوندن آهنگ No love از Eminem و Lil Wayne هست که اونجا امینم بین ریتم میخونه اما لیل وین صداشو روی ضربها با کشیدن قرار میده تا روی ریتم بخونه. آهنگو دانلود کنید کاملا فرقش مشخص و ساده هستش.

/weblog/file/img/m.jpg
AbolKill3r در تاریخ : 1395/8/1/6 - - گفته است :

ناموسا یه پست بزار مردیم.دوتا درخواستم دارم اگه خواستی انجام بده یکی یه پست مفصل در مورد رو ضرب خوندن یکی دیگه ساز ها و ویژگی های یک بیت هیپ هاپ رو هم توضیح بده

پاسخ: سلام. چشم حتما.
در مورد روی ریتم خوندن و فرقش با بین ریتم خوندن که خیلی هم مهمه صحبت کردن سخته. چون احتیاج به شنیدن داره و با نوشتن سخته توضیحش
ببینید آهنگایی که فالش هستن که مشخصه .. اندازه مصراع ها به بیت نمیخوره و خواننده مجبور میشه روی بیت بدوه! مثلا پوریا پوتک یه قسمت از آهنگ یادگاری که مثلا دیس خلسه بوده میگه "یادته زنگ زدی گفتی آشنا داری سایتی واسه اینستام برا خرید فالوورا"
وی ریتم خوندن هم میشه از اکثر رپرها مثال زد. نمونه ای که بتونه موشکافانه فرق روی ریتم خوندن رو با بین ریتم خوندن روشن کنه. آهنگ "یاس - دنیای بی رحم" هستش که اونجا یاس روی ریتم سواره و روی ضرب ها بدون فالشی شعرش رو میخونه با همون سرعت و تمپو بیت.و اما بین ریتم خوانی رو روی همون بیت ناس خونده در اهنگ "Nas - One Mic" که قبلا برای دانلود گذاشته بودم. الانم لینکش توی مطالب قدیمی کانال تلگراممون هست. خب.. اونجا ناس با اینکه بیت آرومه داره سریع تر میخونه. اما از روی اصول نه همینجوری الکی مثل پوتک. حالا اصولش چیه؟ از کلماتی استفاده میکنه که ریتمیک تر هستن.

مثلا این نمونه از بهرام بین ریتمه که میگه: poshte sAr gozashtAm mAn hAr fAraz o hAar nAashibi ro

به Aهایی که توی متن استفاه شده دقت کن. اینها باعث میشن وزن شعر ریتمیک بشه و بتونی کلی حرف رو توی یک مصراع بیاری اما اگه بجای این 7تا A یکیش O بود و یکش E بود و کلا مصوت های مختلفی بود دیگه این مصراع بدرد اون بیت نمیخورد چون از ریتم میزد بیرون. دلیل اصلیش هم اینه که زبون آدم توی دهن باید کاملا بچرخه تا حرف های مختلف رو تلفظ کنه و وقتی که شاعر مصوت های یک شکل استفاده میکنه هم از نظر نوشتاری اثرش رو ارزشمندتر میکنه و هم از نظر اصول خوندن آهنگش گوشنوازتر میشه.

در مورد این مسئله رو تو مقاله سریع ترین rapperها نوشته بودم.

نمونه های خوب هم توی همون مقاله مثال زدم. تو مطلبی که درمورد آهنگ کاردو هم نوشته بودم به این مسئله اشاره کردم. استفاده صحیح از حروف کاملا خوش سلیقه در بعضی آثار به چشم میخوره.

 


/weblog/file/img/m.jpg
محمد در تاریخ : 1395/8/1/6 - - گفته است :

مرسی خیلی چیزا یاد میگیریم از وبلاگتون


/weblog/file/img/m.jpg
Ab در تاریخ : 1395/7/24/6 - - گفته است :
پست بعدیت کی میاد؟
پاسخ: خیلی زود

/weblog/file/img/m.jpg
A.N.P.X در تاریخ : 1395/7/20/2 - - گفته است :
به نام خالق هستی
آرین جان به خدا شرمندم بدجور.متاسفانه شرایطی برام پیش اومد که حسابی منو درگیر کرده و الان هم شرایط جدیدتری درگیرم کرده(تحصیل در رشته پزشکی) نمیخوام رفیق نیمه راه بودنمو توجیه کنم اینا بهونست اما سعی میکنم انشالله اگه خدای رحمان و رحیم خواست هفته ای یا چند روزی یه بار اطلاعاتی هرچند ناقص در زمینه های مختلف موسیقی بدم و بتونم گوشه که نه ذره ای بسیار ریز از زحمات بی پایان تو و امثال تو که موندن پای حرفشون و جانزدن جبران کنم.
خیلی چیزا ازت یاد گرفتم و هرروز دارم از دیگران یاد میگیرم.انشالله تو همین وبلاگ سعی میکنم مثل قدیما تو نظرات فعالیت داشته باشم.البته متاسفانه یه مدت از موسیقی دور بودم ولی سعی میکنم دوباره به صورت جدی برگردم.
خدا به همرات مرد
پاسخ: دشمنت شرمنده. امیدوارم موفق باشی. به خدا شرایط جوریه که هممون کم کم داریم به این میرسیم که بذاریم کنار و انقدر الکی با ملت سر و کله نزنیم !
بیش از اندازه از ما تعریف کردی, این تعریفها واقعا شرمندم میکنه! , انشالله که بتونی بیای تا از اطلاعاتت استفاده کنیم و با این شرایط فرهنگی فشرده و نگاه سطحی که اکثریت جامعه به این سبک دارن بتونیم محفلی درست کنیم و در کنار هم تبادل نظر کنیم و اطلاعاتمون رو گسترش بدیم.

/weblog/file/img/m.jpg
A.N.P.X در تاریخ : 1395/7/13/2 - - گفته است :

به نام خالق هستی
ضمن سلام و خسته نباشید خدمت آرین عزیز که بیش از 3 یا 4 ساله وبلاگو تحت شرایط مختلفی مثل ف_ی_ل_ت_ر و ....سرپا نگه داشته.نمیدونم منو خاطرت هست یا نه برادر!من همونم که بیشتر اثار هیپ هاپ غرب رو دنبال میکردم و از طرفدارای مارشال و تک ناین بودم و چندتا از البوم های تک ناین رو هم به پیشنهاد من لطف کردی گذاشتی رو سایت.یه توضیح کلی اما ناقص و ایراد دار هم در رابطه با هیپ هاپ غرب گذاشتم و ریشش.یه زمان هم درخواست کردی یه بخش راک اضافه کنیم به وبلاگ که گفتم علمشو ندارم.انشالله که همیشه موفق باشی و خدا پشت و پناهت باشه.راستی از عارف خبری نداری همون دوست عزیز که چندسال پیش تو وبلاگش از اثار مرلین منسون و امینم و ...بیشتر راک و متال حرف میزد و موشکافی میکرد اثار رو؟حیف شد ازاون دیگه خبری نیست.تو فقط محکم ادامه بده.
یا حق


پاسخ: سلام آبتین عزیز. ممنون. حالت چطوره؟ مگه میشه یادم بره. فکر کردم که دیگه همدیگرو گم کردیم! خدارو شکر که دوستای قدیمی مارو هنوزم یادشون هست. نه راستش وبلاگ عارف وقتی که حذف شد دیگه چیزی توی گوگل ازش پیدا نکردم. اگه به نظرات اولین مطلبی که توی این وبلاگ گذاشتم مراجعه کنی میبینی که ازت اسم بردم و گلگی کردم. وقتی که با این حجم اطلاعات وبلاگ نمیزنی و اطلاعاتت رو با ما به اشتراک نمیذاری شرایط سخته و روی دوش دوستانت سنگینی میکنه. شما اینهمه زحمت کشیدی همیشه کامنت های پرمحتوایی میذاشتی که هممون طرفدارش بودیم هیچوقت یک وبگاه برای خودت درست نکردی که ما بتونیم از اونجا پیگیری کنیم. لطفا اینکارو کن تا وبلاگنویسای دیگه رو دلگرم کنی. اطلاعاتت رو فقط برای خودت نگه ندار. ما هنوزم دوست داریم بحث کنیم و یاد بگیریم گیله مرد ;)


/weblog/file/img/m.jpg
AbolKill3r در تاریخ : 1395/7/6/2 - - گفته است :
بنظرم البوم اهن از بامداد رو دانلود کنید و گوش کنید عالیه بعضی از ترکاش از لحاظ تکنیکی ضعیفه.تو کامنت قبلی منظورم از خش الکی همون خش غیر استاندارده

/weblog/file/img/m.jpg
AbolKill3r در تاریخ : 1395/6/29/1 - - گفته است :
سلام نظرت درمورد بامداد چیه؟به نظرت صدای بامداد خش الکی داره چون فقط بیست و سه سالشه و قیافه ی جوونی داره و صداش به قیافش نمیخوره
پاسخ: چیز خاصی از ایشون گوش نکردم. خش الکی مهم نیست. خش استاندارد و غیر استاندارد مهمه. هیچکس در سن 22 سالگی آهنگ اختلاف رو با خش استاندارد خوند اما شاهین نجفی تو سن 36 سالگی همچنان با خش غیر استاندارد میخونه. شاید بامداد هم شلخته و با خش غیر استاندارد بخونه. من نمیدونم چون فقط یکی دوبار تو playlist دوستام گوش کردم و به نظرم اومد حرفه ای نیست و این ماجرا مربوط میشه به حدود 2سال قبل.


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 500
بازدید دیروز : 132
بازدید هفته : 1017
بازدید ماه : 5470
بازدید کل : 508586
تعداد مطالب : 106
تعداد نظرات : 416
تعداد آنلاین : 1

آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 106
:: کل نظرات : 416

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 5

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 500
:: باردید دیروز : 132
:: بازدید هفته : 1017
:: بازدید ماه : 5470
:: بازدید سال : 19346
:: بازدید کلی : 508586