آدرس جدید وبلاگ رپ بیست لوکس بلاگ
بهرام و اسکی از توپاک
دو شنبه 1 شهريور 1395 ساعت 15:10 | بازدید : 2870 | نویسنده : Ariyan Kabiri | آرین کبیری | ( نظرات )

توپاک

دوستی برای ما مطلبی فرستادن مبنی بر اسکی کزدن بهرام از توپاک !

 حقیقتش اینه که ترجمه کردن و حتی چند بیت از شعر دیگران رو استفاده کردن توی هیپ هاپ مشکلی نداره و مثل سمپل کردن یا رمیکس کردن یک عرف معمول و جاافتاده هستش و شاید خود توپاک هم اینکار رو انجام داده باشه. البته مسئله اینجا مشکل پیدا میکنه که بهرام روی جلد آلبوم و آهنگ اعلام نکرده که این آثار الهام گیری از توپاک داشته و به همین دلیل کپی رایت رو نقض کرده و بعد از انتشار اثر اعلام هم بکنه فایده ای نداره چون اعلام کپی رایت همونطور که میدونید دقیقا همزمان با انتشار اثر باید اتفاق بیفته نه حتی یک ثانیه دیرتر.

دانلود آهنگ توپاک - نامه ای به رئیس جمهور (Letter To The President) از لینک Trafdari

2pac: I'd rather die like a man, than live like a coward
ﺑﻬﺮﺍﻡ : ﻣﻦ ﻣﯿﻤﯿﺮﻡ ﻣﺜﻪ ﻣﺮﺩ، ﺗﻮ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﮐﻦ ﻣﺜﻪ ﺗﺮﺳﻮﻫﺎ
---------------------------------------------
----------------
2pac:Call the cops when you see Tupac
whenever you see me
ﺑﻬﺮﺍﻡ : ﺍﮔﻪ ﺟﺎﯾﯽ ﺩﯾﺪﯼ ﻣﻨﻮ ﭘﻠﯿﺲُ ﺧﺒﺮ ﮐﻦُ ....
---------------------------------------------
-----------------
2pac: Only god can judge ...
ﺑﻬﺮﺍﻡ : ﺟﺰ ﺧﺪﺍ ﮐﺴﯽُ ﺩﺍﻭﺭ ﻧﮑﻦ ...
---------------------------------------------
-----------------
ﻭ ﻣﺸﻬﻮﺭ ﺗﺮﯾﻦ ﺍﺳﮑﯽ ﺑﻬﺮﺍﻡ ﺍﺯ ﺗﻮﭘﺎﮎ ،، ﺁﻫﻨﮓ ﻧﺎﻣﻪ ﺍﯼ ﺑﻪ ﺭﺋﯿﺲ
ﺟﻤﻬﻮﺭ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﻣﺸﺎﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﺍﺳﻢ ، ﺩﺭ ﮐﺎﺭﻧﺎﻣﻪ ﺗﻮﭘﺎﮎ ﺁﻫﻨﮕﯽ ﺑﺎ ﻧﺎﻡ
" Letter To The President " ﯾﺎﻓﺖ ﻣﯿﺸﻮﺩ ﮐﻪ ﺑﻬﺮﺍﻡ ﺑﺎ ﺑﺮﺩﺍﺷﺘﯽ
ﭘﻨﻬﺎﻥ ﻭ ﺁﮔﺎﻫﺎﻧﻪ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺁﻫﻨﮓ ﺑﻪ ﺷﻬﺮﺕ ﺭﺳﯿﺪ :
2pac:
"Letter To The President"
Uhh.. dear Mr. President Whas happenin? I'm writin you
because, s**t is still real f**ked up in my neighborhood
Pretty much the same way, right around the time when you
got elected Ain't nothin changed All the promises you
made, before you got elected.. .. they ain't came true
[2Pac] Tell me what to do, these niggaz actin up in the
hood Send mo' troops, dear Mr. President (Me and my
homies is wonderin what's goin on.. holla!) Tell me what
to do, these ni**az actin up in the hood Send m


موضوعات مرتبط: نقد و بررسی , ,

|
Telegram.ME/RapBist : 64
|
Telegram.ME/RapBist : 13
|
Telegram.ME/RapBist : 13


کسب افتخار جهانی آرمین 2afm
چهار شنبه 30 تير 1395 ساعت 19:23 | بازدید : 1081 | نویسنده : Ariyan Kabiri | آرین کبیری | ( نظرات )

ممنون از آرمین 2afm عزیز که رپ پارسی رو جهانی کرد !

مدتها بود موضوع طنز نداشتیم از ته دل نخندیده بودیم

یه "تیک آبی" گرفتن انقدر افتخار و سر و صدا کردن داره ؟

2تا پست گذاشته واسش !!

یه متن دو متری هم پارسی هم انگلیسی نوشته راجبش

آخه جهانی شد با این تیک دیگه الان همه دنیا چشمشون به این هنرمند تیک آبی دار کشورمون هست..

امینم سر اولین اسکار تاریخ رپ که گرفت انقد خوشحال نشد که این سر تیک تایید پیج اینستا شد

به کجای این شب تیره بیاویزم قبای ژنده ی خود را


 

سخنان استاد آرمین زارعی (2afm) دارنده 1 تیک آبی و نامزد 7 تیک آبی دیگر :

تبريك به تمام ( تو . اى . اف . اميا ) براى ثبت و گرفتن تيك رسمي از اينستاگرام ... .


قابل توجه تمام تودليام كه اين تيك فقط به صفحات كاملأ ارجينال تعلق ميگيره و من تنها هنرمند داخل كشورم هستم كه افتخاره كسب اين تيك رو پيدا كردم ... .


دوستون دارم ... پيش به سوى افتخارات و موفقيت هاى بيشتر ... .

( آرمين زارعى ) .... ( دوم / تيرماه / نودوپنج )

 

Thank You and Congratulation To All The Wonderful Fans For Checking Our Official Instagram Page .
This Is To All My Loving Fans This Is My Only Insta Page It Is For All Of Us .
First And Foremost Its For Our Beautiful And Local Iranians Inside Our Country .
Thank You For The Honor Of Knowing Each And Every One Of You . 
All My Love All Ways . ( Armin Zarei ) ... ( 2016 / June / 22 )

 

برچسب‌ها: آرمین 2afm , armin 2afm , ,

موضوعات مرتبط: نقد و بررسی , ,

|
Telegram.ME/RapBist : 59
|
Telegram.ME/RapBist : 13
|
Telegram.ME/RapBist : 13


رادیو دیوار پادکست پنجم - مصاحبه با فلاکت | Radio Divar Interview with Felakat
جمعه 25 تير 1395 ساعت 1:29 | بازدید : 843 | نویسنده : Ariyan Kabiri | آرین کبیری | ( نظرات )

 

دانلود

دوستان اینم یه زیرخاکی دیگه که پادکست پنجم رادیو دیوار شامل مصاحبه رادیو دیوار با فلاکت + فری استایل قاف + اجرای آهنگ بازم کلان برای اولین بار از هیچکس هستش.

 

ارسالی از بازدیدکننده: یاسمین


موضوعات مرتبط: مصاحبه ها , ,

|
Telegram.ME/RapBist : 44
|
Telegram.ME/RapBist : 9
|
Telegram.ME/RapBist : 9


مقایسه دیس های پوتک و خلسه (یادگاری - سگ کشی) نوشته: آرین کبیری
سه شنبه 1 تير 1395 ساعت 11:11 | بازدید : 24562 | نویسنده : Ariyan Kabiri | آرین کبیری | ( نظرات )

مقایسه دیس های خلسه و پوتک (یادگاری - سگ کشی)

مقایسه دو آهنگ

پیش زمینه

راستش خیلی برام عجیبه که چرا فایل های mp3 که امثال جعفر میخونن از طرف نسل جدیدی که رپ گوش میکنن و نسل قبلی که زیاد از رپ سر در نمیارن "آهنگ" و "دیس" شمرده میشه

هیچوقت فکر نمیکردم موسیقی رپ پارسی تا این حد عقب افتاده بشه

پوریا پوتک با آهنگی به نام یادگاری خلسه رو دیس میکنه و خلسه در جوابش دیس بک سگ کشی رو میخونه

بعد از انتشار این دو آهنگ تو فضای مجازی این دو آهنگ توسط پیج ها باهم مقایسه میشن و به چشم دیدم که خیلی ها میگفتن که پوتک خیلی بهتر خونده و دیسش "هیپ هاپی تر" بوده ! 

میخوایم دو آهنگ بررسی کنیم و در آخر یک جمع بندی داشته باشیم.

 

نقد و بررسی

پوتک - یادگاری

- اسم آهنگ انتخاب شده از اسم آلبوم خلسه که نوید انتشارش رو داده بود که این ضربه سنگینی به خلسه میتونست باشه

یک نوع تمسخر حساب میاد که این دیس رو برات "یادگاری" میذارم که همیشه یادت بمونه

- یک دقیقه اول شروع میشه با تماس تلفنی پوتک با خلسه

این یک تقلید نپخته و خام از حرکت معمول بین رپرهایی که دیس میخونن هست. بنزینو (رپر و مقاله نویس امریکایی) در دیس های اولش به امینم صدای مدیربرنامه امینم رو گذاشت اول آهنگش که مدیربرنامه اسرار داشت که بنزینو بیف (دیس های پیاپی) رو کنار بذاره اما بنزینو قبول نمیکرد و توی آهنگ "اثر منفی" هم پیشرو طی مکالمه تلفنی ویلسون رو تهدید میکرد و ویلسون میگفت نمیخوام ببنیمنت و هیچوقت پشت سرت چیزی نگفتم و ...

اما اینجا طوری مکالمه شده که انگار یک مکالمه بین طرفدار (پوتک) و رپر (خلسه) داریم و با تعریف و تمجید ها خلسه رو به حرف وا میداره "نوکرم داداش چه خبر !!! , آلبوم کی میاد سپهر جون؟" در ثانیه های آخر مکالمه تصور میره که میخواد یه چیزی بگه که به قول خودمون بزنه و در بره اما بازهم میبینیم که داره مثل یک طرفدار چاپلوسی خلسه رو میکنه "فقط یه چیزی بهت میگم و تمومش میکنم! این که میگی .. یخ .. نه چی!!!! .. جک رو یخ عین ته تایتانیک معنیش چیه!!!!" و.......

- آغاز خواندن روی بیت

بعد ناگهان مکالمه تموم میشه و صدای لوس پسرک طرفدار تبدیل میشه به صدای خشدار !!! واقعا این تناقض توی یک ثانیه به شدت توی ذوق میزنه وگرنه ایرادی نداره خواننده هر سبکی صداشو تغییر بده به شرطی که استاندارد باشه

که خش صدای پوتک غیر استاندارده و مثل خش صدای شاهین نجفی یک خش حساب نشده و مصنوئی هست دقیقا برعکسش شما آهنگ هاش هیچکس - پیشرو - وینی پز - امینم و.. رو گوش میکنید متوجه خش اصولی صدای رپرها میشوید.

از خش بگذریم.. حرف های کودکانه مثل "کچل مونگول تو رو چه به این حرفها" اصلا دیس حساب نمیاد مثل کل کل بچه های 5ساله هستش دقیقا مثل دیس شاهین نجفی به بهرام و هیچکس "پیش قاضی و ملق بازی" که میگفت "مونگول گاگول یه چیز استفراغی" واقعا این نوع واژه ها بیشتر شبیه به فحش دادن بچه ها میمونه و اصلا سنخیتی با دیس های شاهکار مثل "دیس ویلسون به داریا و فینچر" نمیرسه و یجواریی میشه گفت که این سبک مختص امثال جعفر هستش.

تنها تیکه درست میشه به "تو که *** مال شماره یک ای (ایهام به JJ که عاشق ایهام دادن هستش)" اشاره کرد و بقیه آهنگ بیشتر به همینجوری الکی حرف زدن شباهت داره

- فرق رپ با هیپ هاپ

فاجعه ترین قسمت این فایل mp3 که بعضیا آهنگ مینامن جاییه که میگه من رپ میخونم شما همه هاپ هاپید (تمسخر واژه هیپ هاپ)

کاری ندارم به این که همه سبک ها و ژانرهای موسیقی محترم هستن و سبک دلیل برتری یا بدتری نیست اما نکته طنز ماجرا اینجاست که پوتک و کسانی که چیزی از خرده فرهنگ هیپ هاپ نمیدونن فکر میکنن هیپ هاپ به آهنگ های شاد رپ گفته میشه!! واقعا خنده داره

عزیزان هیپ هاپ یک "خرده فرهنگ" هستش که رپ هم بخشی ازش هستش و کسی که رپ میخونه اما جزئی از هیپ هاپ نیست اتفاقا کسیه که اصل رپ کلاسیک رو نمیخونه و مثلا "ساسی مانکن - شاهین نجفی - پوتک - جعفر - بهزاد پکس - علی بابا - حمید صفت" اینها کسانی هستن که رپ خوندن اما جزئی از هیپ هاپ نیستن و رپر هم نامیده نمیشن معمولا اینها فقط رو بیت حرف زدن مثل Pitbull

یک شخصیت هیپ هاپی لباس های بگ میپوشه - گرافیتی میکشه - بیت باکس میزنه و... کلا از مرام و منش یک فرد هیپ هاپی متوجه میشیم که دنبال اصل رپ هستش و خیلی فرق میکنه با کسایی که روی بیت ترنس رپ میخونن و موهاشونو اتو میکشن و تیشرت و پیرهن های تنگ میپوشن و اصول موزیکی و پوششی هیپ هاپ رو رعایت نمیکنن. و در بینشون خواننده های رپ خوبی هم داریم مثل صادق و سورنا که بازهم برام عجیبه چرا سورنا خودش رو هیپ هاپی میدونه در حالی که رپ میخونه. بگذریم....

پس زمانی که نمیدونیم ه هاپ چیه و با رپ فرقش چیه الکی تو حرفامون نیاریمش, پوتک اطلاعات به شدت ضعیفی داره و بدون منبع داره پخششون میکنه و در آخر آبروی خودش رو میبره.

- فست خوندن روی بیت

فلو آهنگ به کل خیلی ساده و شمرده شمرده هست و بسیار مبتدی هستش و چیزخاصی نداره اما یه قستمی پوتک تغییر فلو میده و میگه "یادته زنگ زدی گفتی آشنا داری سایتی اینستام برا خرید فالوورا" که این قسمت دیگه به کلی فالش میشه. من نمیدونم چه فکری میکنن وقتی واژه زیاد میارن روی بیت میدوون و فالشش میکنن. برای اینکار باید مصوت ها یا واج های یک شکل پشت هم آورد که اصولی جلو بره نه اینکه الکی تند تند بخونی که تو ثانیه های کوتاه بزور بخونی یک مصراع رو و از لای بیت پرت بشی پایین. که البته چندجای دیگه آهنگ و بقیه آهنگ هایی که خونده از این تکنیک غلط استفاده میکنه.

در کل فکر میکنم این فایل صوتی به شدت ضعیف بود و تا ثانیه آخر هم "باز پخش مکالمه اول آهنگ" که تقلید از "چاقال نامه" پیشرو بود باز هم بی معنی و نصفه و نیمه بود.

دیگه میکس و مستر و بیت و فلو رو فاکتور بگیریم که بریم سراغ آهنگ بعدی چون ایراد های آهنگ های امثال پوتک انقدر زیاده که چیزی از آهنگ باقی نمیمونه بعد از نقد جز یک مصراع که اونهم فقط روی کاغذ وگرنه تو اجرا خرابش کرده.

 

خلسه - سگ کشی 

- شکستن فرهنگ محافظه کاری یا کوچک کردن خود؟

شاید بعضی ها بگن چرا خلسه با جواب دادن به دیس پوتک خودش رو کوچیک کرد و پوتک رو گنده

قبلا در مورد فرهنگ محافظه کاری حرف زده بودیم که توی هیپ هاپ جایی نداره و توی ایران به اشتباه توسط رپرهای الگو محافظه کار مثل هیچکس و بهرام و سورنا و.... جا افتاده و مخاطبها درک نمیکنن دیس و دیس بک معنی اصلیش چیه. به نظرم باید مثل همه جای دنیا به بعضی از دیس ها پاسخ داد و یا افراد ضعیفی که ادعا دارن دیس داد.

مثل دیس بک ویلسون به داریا و فینچر

یا دیس امینم به مجله سوس و بنزینو و کیم کارداشیان و ایگی آزیلا و نیکی میناژ و یا حرف زدن در مورد جاستین بیبر و لیدی گاکا تو آهنگ Evil Twin

یا دیس زدبازی "ایرونی LA" با اسم بردن از شهرام و پخش آهنگ های خالتوری سپیده و....

یا دیس مهراد هیدن در آهنگ "تلفات جنگ" در جواب آهنگ "دزد" از گروه جنجال

بگذریم...

- اسم آهنگ انتخاب شده از آلبوم پوتک که نوید پخشش رو داده بود به نام "خودکشی" و اسم آهنگ خلسه "سگ کشی" بود که این تمسخر اسم ها دیگه داره خیلی کلیشه ای میشه مثل "چاقالنامه" اما هنوز قابل تحمله اما فکر میکنم کم کم این عادت رو باید توی دیس ها ترک کرد 

- طول آهنگ 1:56 هست و این تایم کوتاه بعنوان یک دیس بک نوعی تحقیره

از همه تحقیرآمیز تر پوتک بخاطر 1 میلیون پولی که دست خلسه داشته دیسش میکنه و خلسه میگه پولتو تا شب خرج کردم!!

- میکس خفه

این آهنگ از قصد طوری میکس شده که شما مجبور بشید ولومش رو ببرد بالا تا متوجه بشید که خلسه چی میگه و وقتی که آهنگ رو زیاد میکنید خلسه به هدفش میرسه! بیس بالا این آهنگ باعث میشه تاثیر گذرای خیلی بیشتری داشته باشه

- پاسخ به حرف ها

این قسمت رو هرکسی خودش میتونه بررسی کنه که آیا حرف های خلسه در جواب اتهام های پوتک قانع کننده بود یا نه

 

 جمع بندی کلی

به نظرم دیس ها دیگه طعم دیس های کشنده قدیم رو نداره و خلسه هم دنبال دیس مدرن تر از دیس های کلاسیک و قدیمی بود که جای تقدیر داره اما واقعا دیس های قدیم کجا و این دیس های مدرن "تلفات جنگ" و "گل اقا" و "سگ کشی" کجا؟ این دیس ها اصلا زهراگینی دیس های کلاسیک رو ندارن.

پوتک یک فایل mp3 به اسم آهنگ منتشر کرده بود که معروف بشه و خلسه بدرستی بدون محافظه کاری اومد و معروفش کرد. به نظرم دیسی که پوتک خونده بود مثل دیس های بنزینو که برای امینم خونده شده بود و دیس های فینچر و داریا که برای زدبازی خونده شده بود پاک بشه و دقیقا مثل ماجرای دیس آجیلی آهنگ بمونه اما کسی یادش نمونه که حتی "آجیلی چی بود!"

امیدوارم عزیزان بیشتر دقت کنن و هرکسی که روی بیت حرف میزنه رو نذارن کنار کسانی که حداقل جزئی از رپ و هیپ هاپ حساب میان هرچند کوچک یا گاهن ضعیف.


موضوعات مرتبط: نقد و بررسی , ,

|
Telegram.ME/RapBist : 77
|
Telegram.ME/RapBist : 18
|
Telegram.ME/RapBist : 18


دانلود موزیک ویدئو Twista, Busta Rhymes, Lazie, Jaz O, Dj Kayslay - 60 Second Assassins
سه شنبه 11 خرداد 1395 ساعت 9:7 | بازدید : 4660 | نویسنده : Ariyan Kabiri | آرین کبیری | ( نظرات )

rapbist

موزیک ویدئو 60 Second Assassin

برای دانلود این موزیک ویدئو روی اینجا کلیک کنید

 فست ترین رپرهای زیرزمینی در کنار هم

Twista, Busta Rhymes, Lazie, Jaz O, Dj Kayslay

رپرهایی مثل Twista و Busta Rhymes مسئله سرعت توی رپ رو جویدن و تف کردن!

موزیک ویدئو این اثر تم زیرزمینی داره اما به شددددت ضعیف ساخته شده اما خود موزیک شاهکاره

نکته: فست و سریع خوندن این رپرها رو با سریع خوندن شاهین نجفی تو آهنگ bbbbc یکی نکنید

این نوع سریع خوندن اصول داره و اون که نجفی میخونه بی اصول و به شدت مسخره هستش

فرقشون اینه که این رپرها مثل پیشرو, بهرام, امیر حسین (خلوت) برای اینکه بتونن سریع و ریتمیک بخونن از وزن و قافیه های پشت سر هم و صامت ها و مصوت های پیاپی و گاهی واج آرایی استفاده میکنن تا آهنگ بصورت اصولی آهنگ جلو بره مثل نمونه معروفش آهنگ Rap God از Eminem

اما آهنگ هایی که شاهین نجفی و پوریا پوتک و این عزیزان که رپ بلد نیستن میخونن جدا از بی وزن بودن فقط روی بیت میدون و حتی فالش میخونن. تند تند خوندن جمله یا شعری که مصوت های گوناگون داره کاری غیر اصولی و غلطه.

برای مثال شما میتونید این تیکه رو ریتمیک سوار بیت کنید چون مصوت حرف e توش پشت هم استفاده شده

ke bere bebine

اما این تیکه رو نمیتونید سریع بخونید مگر اینکه به زور و غیر اصولی

 neveshti o falak mage yadesh mire

چون تو جمله بالا مصوت هایی مثل o - e - a پشت هم اومدن و زبون باید توی دهن بچرخه و نه از نظر نوشتاری و نه گفتاری درست در نمیاد و انجامش از روی نا آگاهی و تنبلی توسط عزیزانی که نمیدونن رپ فست چیه خونده میشه و مخاطبان ناآگاه رو گمراه تر میکنن و توهم رپ فست خوندن رو دارن.

از نمونه های اصولی و خوب رپ فست توی کارای ایرانی میشه به "بهرام - من" "یاس - مسافر" "پیشرو - هولوکاست" اشاره کرد

نمونه بد هم تا دلتون بخواد تو آرشیو آهنگای نجفی و پوتک و امثالهم هست :)


موضوعات مرتبط: نقد و بررسی , ,

|
Telegram.ME/RapBist : 34
|
Telegram.ME/RapBist : 7
|
Telegram.ME/RapBist : 7


نقد آلبوم بزرگ (vol. 2) | نوشته آرین کبیری
چهار شنبه 15 ارديبهشت 1395 ساعت 13:47 | بازدید : 2606 | نویسنده : Ariyan Kabiri | آرین کبیری | ( نظرات )

نگاهی به آلبوم بزرگ Vol. 2

نقد آلبوم بزرگ توسط آرین کبیری instagram.com/AriyanKabiri

پیش زمینه

بعد از مستند از زیرزمین تا بام طهران - قسمت زدبازی دو عضو پایه که بیت پرودوسر گروه بودن (مهراد و علیرضا) بدلیل صحبت های حاشیه ای مستند مشکلی بوجود آمد و این مسئله تا جایی بالا گرفت که گروه از هم پاشید.

بعد از مدتی ویلسون پایگذار گروه زدبازی بعد از 9 سال اعلام بازگشت به هیپ هاپ کرد و خبر انتشار آلبومی به نام "بزرگ" به همراهی هیدن را در صفحه اینستاگرام اش منتشر کرد.

پس از چند ماه انتظار این آلبوم بصورت اختصاصی در وبسایت رادیو جوان بی سروصدا پخش شد

اما سر ساعت انتشار تمام وبسایت ها اقدام به دانلود پخش این آلبوم در وبسایت خودشان کردند

یک اتفاق قریب الوقوع برای وبسایت های پخش موزیک ایران پیش اومد و تقریبا تمام سایت های مطرح در چند ساعت اول از ترافیک شدید بالا نمی اومدن!!

در لحظات اول پخش آلبوم موج عجیب و غریبی در صفحات اجتماعی راه افتاد

اما بعد از چند ساعت نظر بسیاری از مخاطبان برگشت و عده ای دیگر پای آلبوم و هنرمندشان ایستادند و با تغییرات ژانر کاری ویلسون کنار آمدند.

نقد

به اجبار جور دیگه ای نقد رو شروع میکنم با کمی حاشیه !

زدبازی بعد از پخش آلبوم "زاخارنامه" مشخص بود که کم حرف شده و فقط دنبال ثبت خودش هست

با ساخت مستند و کنسرت گذاشتن و... فقط گروه ثبت میشد و رفته رفته خود اعضاء بستر این جدایی رو فراهم کردن و فکر میکنم یک روز دوباره به زدبازی برگردن.

و اما این بستر چه بود؟ ویلسون صفحه اینستاگرام درست کرد و مدام پست میذاشت و بستر بازگشتش رو آماده کرد. جی جی هم با (خلسه-لیتو و..) همکاری میکرد و فضای کار خودش رو به سمت دیگه ای جدا از "زدبازی" میبرد که با اثر ضعیف "سخت میگذره" فریاد زد که کار ما فعلا زیر اسم زدبازی نیست.

خواستم بگم کمی به سیاست های هوشمندانه هنرمندانمون دقت داشته باشیم و جالبه که بدونم تا اتومات موتور ذهنمون با مسائل بازی کنه و بهتر بتونیم از این پس خودمون از اتفاقاتی که میفته اتفاقات آینده رپرها رو کمی پیش بینی کنیم.

بگذریم..

اسم آلبوم و حتی گروه "بزرگ" انتخاب شده و دلیل واضح اینه که هیدن و ویلسون خواستن با این اسم جوابی دندان شکن به آلبوم "پیر شدیم ولی بزرگ نه بدن" که توسط اعضای دیگه ی گروه منتشر شده بدن.

نقطه قوت آلبوم آهنگسازی ها هستش که برمیگرده به اختلاف اصلی گروه که سر آهنگسازی بود و هیدن خواسته اثبات کنه که میتونه آهنگسازی فراتر از جی جی باشه و واقعا هم سنگ تموم گذاشته

ساخت 19 تراک با ریزه کاری در هر ثانیه آهنگ ها کار بسیار دشواری بود که توی این مدت زمان کم تقریبا ساختش غیر ممکن بود.

نقطه قوت دیگه آلبوم استفاده صحیح صدای هیدن و هنرمند مهمان مثل تارا بود

صدای ویلسون هم به شدت تو ذوق میزد و جدا از اینکه بیت ها برعکس بقیه خواننده های مشترک آلبوم به صدای ویلسون نمیخوردن و بیتشر تو ذوق میزد تا اینکه سوار بیت باشه

ویسون که بعد از 9 سال سکوت صداش تغییر کرده بود و استفاده از آتوتیون در جاهایی از آلبوم واقعا شخص دیگه ای شده بود که با فلوی کـــش دار امریکای شمالی ترکیب شده بود و این فلو هم به صدای ویلسون نمیخورد و به کل ویلسون عملکرد ضعیفی در زمینه های زیادی در این آلبوم داشت که جلوتر بهش میپردازیم

ریسک بجا و درست هیدن برای معرفی سبک جدیدی که هیپ هاپ مین استریم (تجاری) دنیا داره به این جهت میره و اتفاقا توی ایران این ژانر رو کم داشتیم اما اگر مثل امریکا زیاد بشه دیگه نمیشه جمعش کرد و فاتحه ی رپ خونده میشه دقیقا مثل هیپ هاپ مین استریم امریکا.

این آلبوم رنگ اصلیش شبیه به آلبوم هایی برای ایجاد سرگرمی و دل مشغولی هست و برای مقابله با این چالش که همیشه با اعضای زدبازی بوده ویلسون در صفحه اینستاگرامش اعلام میکنه که این آلبوم در مورد "امید داشتن" هست.

اما آلبوم از پس حرفی که قراره بزنه برنمیاد و بیشتر جای اینکه به هدفش بپردازه ازش فرار میکنه

گاهی با زبان ناعامیانه با کلماتی مثل بوستان و گل میخواد مخاطب رو امیدوار کنه و گاهی از این میگه که دنبال اثری بی اعتراض و بی قافیه هستم و ممکنه حتی لوس بشه آلبومم اما شاید بشه که کسی رو هم کمک کنه!!

برعکس پیشینه ویلسون که واقعا از اولین رپرهایی بود که از "هیچ چیز" در موضوع "همه چیز" در می آورد و باعث میشد مخاطب با چیزی که اصلا آشنایی نداشت ارتباط برقرار کنه (منفی یا مثبت یا...) اینبار بعد از 9سال دوری از رپ نمیتونه جذابیت قلم خودش رو داشته باشه و از موضوعی مثل "هدف" دست و پا شکسته و کاملا "غیر زندگی" صحبت میکنه و بسیاری از سخنان آلبوم جدا از زندگی واقعی و حتی هدف آلبومه.

و عجیب ترین اتفاق در این مجموعه این هست که ویلسون جدید به کل ویلسون قدیم رو زیرسوال برده

یعنی کسی که تقریبا پدر گنگستا رپ ایران نام برده میشد بدون مطاعه در مورد خرده فرهنگ هیپ هاپ وارد این سبک موسیقی شد و پیشرفت کرد و بعد از سالها برگشت و هرچه گفته بود رو پسگرفت و قطعا ویلسون جدید اخته از هیپ هاپ واقعی هستش و با زبانی شعاری از امیدواری سرخوش بدون راه حل دم میزنه و میگه چشماتون رو ببندید خوش باشید! دقیقا مقابل هیپ هاپ می ایسته و ویلسون قبلی رو کاملا زیر سوال میبره

و از همه بدتر

بدون ایـــــهام و قافیه ی خاصی باشه / همچین چیزی باید خیلی لوس و عادی باشه (ویلسون - بزرگ)

ویلسون قدیم بدون شک کسی بود که 2 وزن و قافیه ای نوشتن رو وارد رپ پارسی کرد و بعد از اون تمام آثار تک قافیه ای از دفتر بزرگان رپ پارسی ذوب شدن و پس از اون هرکسی نتونست ادعای نوشتن رپ کنه چرا که نوشتن متن ها مشکل تر و حرفه ای تر شده بود. اما امروز ویلسون جدید تمام وزن ها را دور ریخته و با زبان حرف زدن اش روی بیت میخواند.

یک هوشمندی ریز اما کاری در آلبوم وجود داشت اینکه آلبوم بیشتر از یک جلد هست

اما هنرمند برای اینکه در سیستم ایران آلبوم های چند جلده هنوز جا نیفتاده اول "جلد 2" رو منتشر میکنه تا همه منتظر "جلد 1" باشن.

معمولا توی خرده فرهنگ هیپ هاپ در مورد همه چیز صحبت میشه اما رپرهای ایرانی بیشتر احساسشون شبیه به خواننده های سبک پاپ هست برای مثال ویلسون بعد از 9 سال حرفی در مورد نبودنش نمیزنه و اشاراتی به دیس هایی که درنبودش بهش شد نمیکنه و از معدود اشارات اش به آهنگ های گذشته ش این بود که "نگاها رو منو تو بود الان فقط رو منه!!" واقعا عجیبه البته این نپرداختن به مسائل ایراد نیست و هرکسی آزاده از هرچیزی که دوست داره بخونه

در کل آلبوم از نظر رپ فوق العاده ضعیف بود و اگر قرار باشه در مورد راک و گوشه های گوشنواز دیگه ش صحبت بشه شاید من در حال حاضر تخصص چندانی نداشته باشم و در نقد اشتباه کنم

اما واقعا رپ موجود در آلبوم به شدت ضعیف و حتی ادایی بود و زندگی و تکنیک هیچ کدوم درش وجود نداشت. شاید چرک نویس های اشعار قدیمی ویلسون به این شدت ضعیف نبود

موضوعات دور از بحث اصلی آلبوم مثل آهنگهای "گل آقا" و "ال و ال" توی آلبوم بود که برعکس گفته خود هنرمندان درمورد سوژه اصلی آلبوم نبود و بی رحمانه س که بخوایم به گنگ ضعیف و بی وزن جدید ویلسون بپردازیم 

چرا که فکر میکنم تا همین اندازه هم گفتیم خیلی ها از ما ناراحت میشن اما واقعا این گنگ و دیس نبود

به جمشید بگو به فرشید بگه کسی ماشینو خط نندازه!!

ویلسون یکی از اسطوره های بسیاری از ما قدیمی شنونده های رپه و اگر یک رپر 0 بود شاید میشد گفت جای پیشرفت داره اما این پسرفت و عقب گرد اصلا در حد سامان کرامتی (ویلسون) نبود که حتی از پس دیس "گل آقا" هم بر نیومد.

امیدوارم رپرهامون راه خودشون رو پیدا کنن و اگر میخوان فلوهای کــشدار رپ مین استریم رپ امریکا رو استفاده کنن کمی نرم تر این کارو انجام بدن تا پرونده گذشتوشون با فلو های سخت تر آسیب نبینه و از همه مهم تر روی نکته های دیگه آلبوم کار کنن و فقط به بیت و موضوع اکتفا نکنن.

ممنون که وقت گذاشتید

نوشته آرین کبیری www.instagram.com/ariyankabiri


موضوعات مرتبط: نقد و بررسی , ,

|
Telegram.ME/RapBist : 48
|
Telegram.ME/RapBist : 10
|
Telegram.ME/RapBist : 10


دانلود آثار وینی پز Vinnie Paz | آدرس جدید رپ بیست لوکس بلاگ rapbist
شنبه 11 ارديبهشت 1395 ساعت 10:32 | بازدید : 17345 | نویسنده : Ariyan Kabiri | آرین کبیری | ( نظرات )

دانلود آثار وینی پز در تلگرام rapbist@

تعدادی از آثار وینی پز (Vinnie Paz) رپر زیرزمینی ایتالیایی/امریکایی

برای دانلود هر اثر روی اسمش کلیک کنید و در صفحه باز شده دانلود کنید.

Is Happiness Just A Word | Music Video

Same Story My Dedication

End of Days

God of the Serengeti

The Voice of Killing

 Wolves Amongst The Sheep

Bushmaster Music

Telegram @RapBist


موضوعات مرتبط: دانلود آثار , ,

|
Telegram.ME/RapBist : 44
|
Telegram.ME/RapBist : 9
|
Telegram.ME/RapBist : 9


صفحه اینستاگرام آرین رپ بیست | Instagram.com/AriyanKabiri
جمعه 27 فروردين 1395 ساعت 14:46 | بازدید : 1332 | نویسنده : Ariyan Kabiri | آرین کبیری | ( نظرات )

صفحه اینستاگرام آرین رپ بیست

www.instagram.com/ariyankabiri

rapbist


|
Telegram.ME/RapBist : 37
|
Telegram.ME/RapBist : 8
|
Telegram.ME/RapBist : 8


تحلیل آلبوم ریکاوری - امینم (نویسنده: عارف) RapBist آدرس جدید Rap20.loxblog.com
جمعه 27 فروردين 1395 ساعت 12:50 | بازدید : 1460 | نویسنده : Ariyan Kabiri | آرین کبیری | ( نظرات )

تحلیل آلبوم Recovery از Eminem

نوشته شده توسط عارف

دانلود PDF

 

 

 


موضوعات مرتبط: نقد و بررسی , ,

|
Telegram.ME/RapBist : 28
|
Telegram.ME/RapBist : 6
|
Telegram.ME/RapBist : 6


مصاحبه رادیو دیوار با تتلو و هیچکس | Radio Divar
شنبه 21 فروردين 1395 ساعت 17:55 | بازدید : 1126 | نویسنده : Ariyan Kabiri | آرین کبیری | ( نظرات )

دوتا پادکست زیرخاکی دیگه از رادیو دیوار

مصاحبه با هیچکس و امیر تتلو

ارسالی از بازدیدکننده: مهدی

دانلود مصاحبه هیچکس

دانلود مصاحبه امیر تتلو

Telegram @RapBist


موضوعات مرتبط: مصاحبه ها , ,

|
Telegram.ME/RapBist : 29
|
Telegram.ME/RapBist : 6
|
Telegram.ME/RapBist : 6


فرق موزیک ویدئوهای زیرزمینی و مین استریم | آدرس جدید وبلاگ آرین رپ بیست لوکس بلاگ
شنبه 14 فروردين 1395 ساعت 13:44 | بازدید : 3714 | نویسنده : Ariyan Kabiri | آرین کبیری | ( نظرات )

فرق موزیک ویدئوهای زیرزمینی و مین استریم

ویدئوهای زیرزمینی (Underground)

به تازگی فضای کلاسیک زیرزمینی توی ویدئوهای هیپ هاپ ایرانی باب شده که خیلی ها فکر میکنن این یک پسرفت باشه و دلیل این تفکر خام اینه که دوستان ویدئوهای زیرزمینی بزرگان موسیقی زیرزمین دنیا رو دنبال نکردن برای مثال ویدئوهای صدای اتحاد , مسافر , قبرستون هیپ هاپ , سایفر پیشرو , یه مشت سرباز و… بدلیل اینکه این ویدئوها مثل ویدئوهای پاپ یا کلا فضای تجاری نداره و برعکس خیلی ادیت های ساده و کمرنگ با چرخش کم دوربین و… رو دارن دوستان به اشتباه فکر میکنن این ویدئوها ضعیفتر از ویدئوهای پاپ هستن این نوع ویدئو ساختن کار هرکس نیست و توی ایران معمولا مثل ویدئو یاس و تک ناین کار نچندان پخته ای در میاد مگر اینکه یک فکر بزرگ پشتش باشه که نمونه های خیلی خوبی توی سبک های زیرزمینی دیگه هم از این نوع ویدئو ساختن استفاده میشه برای مثال ویدئو Nothing Else Matters از گروه Metallica یک نمونه خیلی خوب از ویدئوهای زیرزمینیه که مثل حرف های توی آهنگ با ویدئو ثابت کردن که “هیچ چیز برامون مهم نیست” و از لحظه هایی که داشتن موزیک رو دور هم میساختن فیلم گرفتن و ویدئوش کردن با اینکه میتونستن خیلی ادیت های رنگی و مکان های باکلاس برن و لباس های رسمی و نو بپوشن برای ساختن ویدئوشون اما زیرزمین خواستگاهش چیز دیگه ای هستش.

ویدئوهای تجاری (Main Stream)

تعریف هایی که از ویدئوهای زیرزمینی کردم دلیل نمیشه که از ویدئوهای خوب مین استریم (تجاری) بدی بگم اما متاسفانه این نوع ویدئو اکثرا خواننده ها و حتی کارگردان هایی توش دست دارن بیشتر دنبال پول هستن و شهرت هم یکی دیگه از ریشه هاش هستش که باعث شده خیلی ها وارد این مارکت بشن اما بازهم ویدئوهای خیلی خوبی توی مین استریم پیدا میشه و شاید اکثر ما بیشتر ویدئوهایی که دوست داریم مین استریم یا همون تجاری باشن اما امکانات زیادی میخواد و ممکنه روزی دیگه ویدئوها به کار نیاد و حتی بزرگانی مثل مایکل جکسون ویدئوهایی دارن که اگه امروز منتشر میشد زیاد جواب نمیگرفت و این نشون میده ویدئوهای مین استریم رو باید با دقت بیشتری ساخت بجای استفاده بیشتر از تکنولوژی باید ایده های روی خوبی کار کرد مثل رقص های مایکل جکسون یا ایده های اکثر ویدئوهای امینم.

دانلود pdf این مقاله


موضوعات مرتبط: نقد و بررسی , ,

|
Telegram.ME/RapBist : 25
|
Telegram.ME/RapBist : 5
|
Telegram.ME/RapBist : 5


دانلود 6 موزیک ویدئو رسمی از توپاک (2pac Official Music Videos)
یک شنبه 8 فروردين 1395 ساعت 18:55 | بازدید : 3662 | نویسنده : Ariyan Kabiri | آرین کبیری | ( نظرات )

دانلود موزیک ویدئو های توپاک | Telegram @RapBist

6 موزیک ویدئو رسمی از 2pac

برای دانلود هرکدوم از ویدئوها روی اسمش کلیک کنید.

2pac - Hit Em up

2Pac & Snoop Doggy Dogg - 2 Of Amerikaz Most Wanted 

2pac & Dr.Dre - California Love

2Pac - If My Homie Calls

2pac - Brenda's Got A Baby

2pac & Scarface - Smile


موضوعات مرتبط: دانلود آثار , ,

|
Telegram.ME/RapBist : 25
|
Telegram.ME/RapBist : 5
|
Telegram.ME/RapBist : 5


نقد آلبوم کوتاه صبح بخیر ایران صادق | نوشته آرین کبیری
جمعه 6 فروردين 1395 ساعت 15:25 | بازدید : 1147 | نویسنده : Ariyan Kabiri | آرین کبیری | ( نظرات )

نگاهی به صبح بخیر ایران صادق

Genere: Rap Pop

نقد آلبوم های رپ در کانال تلگرام @RapBist

پیش زمینه

صبح بخیر ایران اولین آلبوم کوتاه رپ پارسی نبود اما بدون شک اولین آلبوم کوتاه موفق رپ پارسی بود که با 6 قطعه درسال 1390 منتشر شد

بعد از انتشار این مجموعه استعدادها و حتی بزرگان دیگه تشویق شدن برای انتشار EP بجای تک آهنگ و این یک تحول خوب بود 

این مجموعه کوتاه خبر از پایه گذاری تشکل یا همون Label جدید به نام کاغذ رکوردز رو میداد

معرفی استعدادی به نام صادق با آهنگسازی به نام پورنام و شاید از همه مهم تر پرکار شدن ابلیس با نام جدید حصین.

نقد و بررسی

تعجب میکنید اما باید اینطور شروع کنم بعد از انتشار اثر یه روز خوب میاد از هیچکس ژانر جدیدی وارد موسیقی رپ پارسی شد که به شدت مخرب بود!

از Intro آلبوم سکوت بهرام گرفته تا با من قدم بزن سورنا و 90% از EP صبح بخیر ایران صادق

بدلیل ضعف لهجه و زبان پارسی در ریتمیک تلفظ کردن کلمات برخی از رپرهای ایرانی ژانر جدیدی ساختند که تمپو پایین تری داره و به شکل ساده ای کلمات روی بیت کشیده میشه

روش مشابه این ژانر رو میشه در امریکای شمالی و کارهای Cheef Keef و Lil Wayne و Drake و... یافت که بر اساس لهجه ای که مردم اون منطقه صحبت میکنن موسیقیشون رو هم میسازن

یعنی موسیقی با کلام باید با زبان همخوانی داشته باشه تا مخاطبان بیشتری ارتباط احساسی با آثار برقرار کنن

اما اگر قرار باشه رپ بجای بین ریتم خوانی تبدیل بشه به روی ریتم خوندن (مثل بحر طویل) دیگه نمیتونه رپ قویئی باشه و در مقایسه با فلوهای پیوسته و سخت شکست میخوره.

بنابرین این مجموعه کوتاه رو بیشتر باید دلی نگاه کرد و توی وزن و قافیه ها و تا حدودی استایل و بیت ها بررسی کرد.

سعی میکنم به هر قطعه گریزی بزنم و بصورت کلیشه ای دونه به دونه قطعه هارو بررسی نکنم چون به نظرم کار زیاد جالبی نیست و یک نگاه از بالا و خشک رو به مخاطب میده که از هنر دلزده میشه و خودم قبلا تجربه ش کردم.

بیت های آلبوم اکثرا ترکیب شده هستن که بعضی از دوستان به اشتباه فکر میکنن تلفیقی هست

ترکیب یعنی استفاده از سازها و تلفیق یعنی ساختن یک موسیقی با عناصر دو یا چند سبک موسیقی که حرکت بسیار کمیابی توی موسیقی هستش و منتقدین زیادی هم داره. بگذریم..

همونطور که گفتم فلو ها کش دار و ضعیف هست که اگر صادق روی بیت هایی به این شکل "پاپ" میتونست رپ ریتمیک و پیوسته ای سوار کنه واقعا جای تحسین داشت

نکته جالب توجه شروع کارهاست که بعضیاشون حتی 1 دقیقه Intro خالی دارن و بعد شروع میشن که حرکت جالبی بود و البته قبلا بعضی رپرها مثل "یاس - با من باش" این حرکت رو انجام داده بودن اما به این موفقی نبودن و نتونسته بودن کاری کنن که مخاطب با 1 دقیقه قبل از شروع خواننده با اثر زندگی کنه.

Intro ها واقعا خوب انتخاب شدن از شروع تصور برانگیز "جفت کفش گرفته" تا عوض شدن آهنگ های قدیمی ایرانی در "صبح بخیر ایران"

استفاده سازها قطعا مخالفان زیادی بین نوازندگان موسیقی پاپ ما داشته اما مسئله اینجاست قصد صادق تلفیق نبوده بلکه ترکیب بوده و امثال آقای امین بیداد که دشمنی عجیبی با ترکیب موسیقی بدون تلفیق دارن باید بدونن اینکار (ترکیب کردن بی ربط ساز و سبک) اسمش ساز انداختن روی بیت نیست بلکه تجربه ای از ترکیب هست و کاملا قابل احترامه.

سنگین آهنگی که خیلی از استفاده کننده های ماریجوآنا بهش اعتیاد دارن عمق عجیبی داره که از نظر موزیک خیلی روش کار کردن تا بتونه روح مخاطب رو با تیرگی اتاقی که توش نشسته آشنا کنه و به نظرم این از آثار موندگار رپ ایران میشه اما اینکه غیر ایرانی های هیپ هاپی از شنیدن این نوع رپ بدشون میاد یا ... نمیدونم.

آسمون بسیار شباهت داره به آهنگ "یه روز خوب میاد" از هیچکس که حتی موضوع و صدای صادق شبیه به هیچکس شده توی این اثر.

صدای جدیدی که از حصین توی این مجموعه میشنویم بدون شک اگر نبود آلبوم به این خوبی بزرگ نمیشد.

آهنگ "جفت کفش" هم ضعف بزرگش اینه که صدای صادق اصلا به بیت نمیخوره و یک خش مشخصا ادایی و مصنوعی از صداش درمیاره که حس طبیعی موزیک رو خراب میکنه.

آهنگ "آخرین شانس" که میگن از پورنام هست واقعا قطعه اضافی و بی استفاده این مجموعه هست که مشخص نیست به چه دلیل در این مجموعه یک ترانه غمگین عاشقانه از آهنگساز با ترانه ای بی احساس اون هم با طول 1 دقیقه گذاشته شده!!!

سعی کردم دونه به دونه آهنگارو بطور کلی بررسی کرده باشم اما واقعا درکل یک مجموعه دلی خوب بود که نوآوری هایی داشت که خیلی موافق و مخالف داشت و من از این نوع مجموعه ها به شدت لذت میبرم

آهنگ نمک نشناس هم میتونست معرف صدای زن جدیدی باشه که اسم این خانوم تا حدودی گمنام هست و ترانه هایی بصورت گسترده و تکی از ایشون نشنیدیم!

کورس ها به خوبی با تنوع تقصیم شده و هیچکدوم رو هنرمند اصلی مجموعه که مشخصا صادق هست اجرا نکرده

و بجز قطعه "جفت کفش" باقی کورس ها رپ نیستن یا اینکه اثر کورس نداره که بازهم نکته قابل تحسینه.

در آخر باید در مورد پایان و Outro آهنگ ها بگم که شنونده رو منتظر نگه میداشت

از پیانو پایانی "نمک نشناس" گرفته تا افکت بارون آخر "آسمون" و محو شدن "سنگین" و...

صبح بخیر ایران رو میشه یه آغاز خوب با تجربه های مختلف و دور از هیپ هاپ واقعی دونست

آخرین قدرت هیپ هاپی اثر در وزن و قافیه های دو کلمه ای که تکنیک صحیح نوشتن رپ هست خلاصه شد و اگر این امتیاز نبود قطعا آلبوم بطور کلی خراب میشد اما این عنصر حفظ شد.

دانلود مقاله در فایل PDF

...

تماس با من

instagram.com/ariyankabiri


موضوعات مرتبط: نقد و بررسی , ,

|
Telegram.ME/RapBist : 30
|
Telegram.ME/RapBist : 6
|
Telegram.ME/RapBist : 6


پادکست های رادیو گپ گپ | Sahand Quazi Radio Gap Gap
سه شنبه 3 فروردين 1395 ساعت 12:15 | بازدید : 1456 | نویسنده : Ariyan Kabiri | آرین کبیری | ( نظرات )

radio gap gap

تعدادی از پادکست های رادیو گپ گپ که توسط سهند کوآزی تهیه و تولید شده

Raplarzeh, RadioJavan ©

قسمت اول - رادیو گپ گپ

قسمت دوم - رادیو گپ گپ

قست سوم - رادیو گپ گپ

قسمت چهارم - رادیو گپ گپ

قسمت پنجم - رادیو گپ گپ

مصاحبه با پیشرو - رادیو گپ گپ


موضوعات مرتبط: مصاحبه ها , ,

|
Telegram.ME/RapBist : 23
|
Telegram.ME/RapBist : 5
|
Telegram.ME/RapBist : 5


توپاک و ایلومیناتی (مدارک زنده بودن توپاک)
شنبه 29 اسفند 1394 ساعت 21:59 | بازدید : 5004 | نویسنده : Ariyan Kabiri | آرین کبیری | ( نظرات )

توپاک و کیلومیناتی (kill illuminati)

مرگ تقلبی توپاک

نویسنده : عارف

بعد از مرگ توپاک عده ای با رمزگشایی آلبوم آخر او و بررسی پرونده کاری او به وحشت افتادند

توپاک از قصد با کدگذاری زیرکانه ردپای مرگ تقلبی اش را در آثارش و بخصوص آلبوم آخرش بجا گذاشته بود

اما اینکه هنوز زنده هست یا نه, خدا داند

در هر صورت توپاک این کدگذاری ها را انجام داد و قصد داشته که مرگی تقلبی بسازد و از ایلومیناتی فرار کند.

دانلود PDF کامل مقاله

توپاک زنده است اثبات با سند و مدرک


موضوعات مرتبط: نقد و بررسی , ,

|
Telegram.ME/RapBist : 25
|
Telegram.ME/RapBist : 5
|
Telegram.ME/RapBist : 5


نقد آلبوم اشتباه خوب بهرام نورائی | نوشته آرین کبیری
سه شنبه 25 اسفند 1394 ساعت 17:53 | بازدید : 7276 | نویسنده : Ariyan Kabiri | آرین کبیری | ( نظرات )

نگاهی به اشتباه خوب بهرام

Genere: Alternative, Electronic, Old School

نقد آلبوم های رپ در کانال تلگرام @RapBist

 

پیش زمینه

اشتباه خوب نام هفتمین آلبوم بهرام یا شاید بهتره اشاره کنم سومین آلبوم رسمی بهرام رپر پارسی زبان هستش

آلبومی که با قیمت 30 هزار تومان برای فروش دیجیتال گذاشته شد

شاید این آلبوم گرون ترین آلبوم موسیقی ایران بوده. در سایت آمازون این آلبوم رتبه ششم پر درامد ترین آلبوم هیپ هاپ رو به خودش اختصاص داده

از همین روی این مجموعه در بیلبورد پرفروش ترین آلبوم های غیر انگلیسی زبان ماهی که منتشر شد چارت چهارم رو گرفت

رایدئوهای اینترنتی و وبلاگنویسان زیادی نقد هایی از این مجموعه کردن که تقریبا بیش از 90% تعریف و تمجید بوده

مفهوم و ربط و پیچیدگی آثار از جلد های آلبوم گرفته تا متن و حتی بک وکال های کار پر از رموز مرموز با کد گذاری های مختلف به این آلبوم جذابیت خاصی داده که باعث شده کمتر کسی جرعت انتقاد فنی به این اثر رو داشته باشه.

بدون شک بهرام بدلیل گذشته درخشانش رهروان زیادی داره اما مسئله اینجاست که این آلبوم به شدت از نظر فنی ضعیفه و با اینکار بهرام هواداران تعصبی خودش رو به گمراهی میبره.

نقدهای رادیوئی که اول متن عرض کردم طوری به منتقدان این آلبوم اشاره میکردن که انگار دارن در مورد اشخاصی نادون صحبت میکنن که نمیدانند این آلبوم مال بهرام بزرگ هستش و هرکاری که بهرام کنه درسته و باید از کارش ستایش بشه.

نقد و بررسی

بهرام بعد از آلبوم سکوت چندسال سکوت کرد و بعد اشتباه خوب رو منتشر کرد

اشتباه خوب با صدایی نو و متفاوت از آلبوم های قبلی خونده شد, این میتونست یک نقطه قوت برای این آلبوم باشه اما مسئله اینجاست وقتی یک رپر چندسال هست که همه تشنه شنیدن صداش هستن

در حدی که رپرهایی نظیر نوید و X و Y سعی میکنن صدای بهرام رو تقلید کنن تا گوش مردم ارضاء بشه

بعد بهرام با صدایی دیگه میخونه! درصورتی که گوش ها منتظر صدای قبلی بودن و اگر سکوت بهرام 1 ساله بود میشد این مسئله رو یک نقطه قوت آلبوم دونست اما متاسفانه این عملکرد غیر حرفه ای بود.

وزن و قافیه ها تکی و ساده و بصورتی بود که انگار رپر برای نوشتن حرف ها وقت نکرده روی آرایه ها کار کنه و بیشتر روی بیت حرف زده تا اینکه رپ بکنه که این خودش بزرگترین ضعفه چرا که شخصی مثل بهرام آب و آتیش رو توی آثار قدیمیش کنار هم قرار میداد. یعنی فن نوشتاری و خط داستان رو باهم روی موزیک حفظ میکرد و با فلوئی قابل قبول کار رو تا پایان بصورت اصولی هدایت میکرد.

با وجود اینکه تحلیل ها و رمزگشایی های آلبوم نشان دهنده این هستن که آلبوم حرف هایی متفاوت از آلبوم های قبلی داره اما تکرار بیش از حد به چشم میخوره و تو ذوق میزنه

از حرف های تکراری بهرام که توی آلبوم های قبلی زده بود میشه به بخش هایی اشاره کرد که

از خوابیدن آدم ها روی هم گرفته تا سختی های کار موسیقی زیرزمینی بین نگاه های سنتی و حتی بیت آهنگ "ساز" و "حرف های من" که ظاهرا هردو سمپل شده از آهنگ های قدیمی ایرانی هستن.

عده ای از تحلیل گران میگفتن این آلبوم نگاهی به گذشته هستش و ایراد از شنونده هاست که درک این مسئله رو نداشتن

این یک توهین به مخاطبه که هرکاری میخوای بکنی و بعدش بگی شما نفهمیدید. چرا که هنرمند اگر اثری رو برای فهمیدن میسازه باید جوری بسازه که بشه فهمید اگر هم برای این میسازه که تحلیل گران چیره دست بفهمنش و کد گذاری هارو باز کنن تا اثر جذابیتش بیشتر بشه دیگه این تقصیر مردم و مخاطب ها نیست.

تنها تیکه ای که بدرستی به گذشته اشاره کرده اون قسمتیه که به آهنگ "دلنوشت" اشاره میکنه که اون تیکه هم از نظر نوشتاری و فلو واقعا سطح پایینی داره و رپر نتونسته بخوبی اشاره دلنشینی به گذشته کنه.

در مورد فلو این آلبوم باید بگم ضعیف ترین نقطه ش بود

کلماتی که رپر توی متن کم آورده و مجبوره روی بیت بکشه تا بتونه برسه به کلمه بعدی

اسکیت ها هم یکی از اون نکته هایی بودن که تحلیل گران به کسانی که با اسیکت ها ارتباط برقرار نکردن توی نقد درگیر شدن که بازهم باید بگم اگر اسکیت جذابیتی نداره و طولانیه دلیل نمیشه ایراد از مخاطبی که ارتباط برقرار نکرده باشه بلکه رپر اگر میخواست بفهمن باید آسونتر و جذابتر درستش میکرد.

در مورد بیت ها نظر خاصی نمیدم چون تخصص من نیست اما بیش از حد فضای کارها Old بود و ظاهرا به اسم زیرزمینی بودن این جذاب نبودن رو یدک میکشید. یعنی آلبوم بدلیل اینکه زیرزمینی بود از قصد خشک ساخته شد تا مخاطب ها درگیر بیت نشن! به نظرم کودکانه س وقتی بتونی توی فضای زیرزمینی بیت جذاب بسازی و از قصد کم کاری کنی تا تحلیل گران موافقت بگن هدف آلبوم این بوده که ذهن مخاطب بره به سمت حرف ها!

متاسفانه به اسم زیرزمینی بودن و موسیقی دگرگونه آلترناتیو هنرمندان ما هرچیزی رو درست میکنن و میگن هرکی خوشش نیومد نفهم بودن از خودشه.

بهرام اعلام کرده هرکسی میتونه یک برداشت از اشتباه خوب داشته باشه و آلبوم چند لایه ای هستش

اما وقتی تحلیل هایی که دوستان نوشته بودن رو خوندم بازهم برام قابل قبول نبود که فن کنار گذاشته بشه و حرف بجاش بشه ملاک قوی بودن اثر, چون اگر محتوا به فن مقدم باشه دیگه این کار اسمش موسیقی نیست و باید براش اسم جدیدی گذاشت و از موسیقی جداش کرد و از همه مهم تر محتوا در آثار عاشقانه و گنگستا و ... هم یافت میشه چرا که همه چیز زندگی هست و نمیشه گفت کارهای فلسفی یا حتی اجتماعی محتوای بیشتری در برابر آثار دیگه دارن و اینکه اگر موسیقی به حرف بود هرکسی باید موسیقیی که زبانش رو متوجه میشد رو گوش میکرد و ما نمیتونستیم به امینم و مایکل جکسون و... گوش بدیم و باید فقط دنبال زیرنویس موزیک ویدئوهاشون میگشتیم و صدای سیستم رو میبستیم و فقط میخوندیم که چی گفتن!

پس ابزار مهمه و بقیه نکات تنها کد گذاری هایی هستن که وجودشون الزامی نیست اما آثار رو جذاب میکنه.

ممنون از دوستانی که وقت گذاشتن

دانلود PDF کامل مقاله

...

تماس با من


موضوعات مرتبط: نقد و بررسی , ,

|
Telegram.ME/RapBist : 32
|
Telegram.ME/RapBist : 7
|
Telegram.ME/RapBist : 7


فرق امینم با اسلیم شیدی (آیا امینم شیطان پرست است؟) | نوشته آرین کبیری
دو شنبه 24 اسفند 1394 ساعت 20:11 | بازدید : 10924 | نویسنده : Ariyan Kabiri | آرین کبیری | ( نظرات )

امینم و ایلومیناتی

طیف گسترده ای از مردم بعد از دیدن عکس پروفایل امینم و فیلم سینمایی Interview بر این باورند که امینم فردی شیطان پرست و همجنسگرا است

مقاله ای با استدلال نوشتم برای روشنگری اینکه امینم دقیقا در مقابل این دو خط فکری قرار داره و قصد مبارزه باهاشون رو داره

دانلود PDF کامل مقاله

امینم فراماسونر نیست

تماس با من

 


موضوعات مرتبط: نقد و بررسی , ,

|
Telegram.ME/RapBist : 44
|
Telegram.ME/RapBist : 9
|
Telegram.ME/RapBist : 9


دانلود پادکست های رادیو دیوار از آدرس جدید وبلاگ رپ بیست لوکس بلاگ | RapBist.Loxblog.com
چهار شنبه 19 اسفند 1394 ساعت 14:28 | بازدید : 3988 | نویسنده : Ariyan Kabiri | آرین کبیری | ( نظرات )

تلگرام @rapbist

پادکست های رادیو دیوار با حضور احسان آتور و کبریاهیم و بهرام و یاس و عرفان و بابک تیغه و ساچمه و تنبه10 و حسام استپس و نرگال و...

پادکست 6 و 7 و 11 رادیو دیوار رو میتونید از لینک های زیر دانلود کنید

Radio Divar 6

Radio Divar 7

Bahram About 24Saat Album


موضوعات مرتبط: مصاحبه ها , ,

|
Telegram.ME/RapBist : 40
|
Telegram.ME/RapBist : 8
|
Telegram.ME/RapBist : 8


دانلود قدیمیترین مصاحبه رادیوئی هیچکس (1386) | آدرس جدید وبلاگ RapBist
دو شنبه 17 اسفند 1394 ساعت 17:21 | بازدید : 1011 | نویسنده : Ariyan Kabiri | آرین کبیری | ( نظرات )

مصاحبه رادیوئی با هیچکس بعد از انتشار آلبوم جنگل آسفالت

مصاحبه مال نوروز 1386 هستش یعنی وقتی که هیچکس 21 ساله ش بود...

دانلود از پیکوفایل

نکته اول: سالها بعد از این مصاحبه هیچکس توی فیس بوکش نوشت وای به حال کسایی که رپ رو از طریق این رادیو شناختن و دنبال میکنن!! دلیل این استاتوس تند هیچکس حمایت این رادیوها از رپرهای فوق ضعیف بود که موضوع شعراشون  روزانه و حاشیه ساز و برای این رادیوها جذاب بود.

 

نکته دوم: دلیل اینکه هیچکس لفظ قلم صحبت نمیکنه اینه که به لفظ لومپن اعتقادی نداره و مثل تمام رپرهای سراسر جهان توی مصاحبه ها با ادبیات واقعی حرف میزنه.


موضوعات مرتبط: مصاحبه ها , ,

|
Telegram.ME/RapBist : 35
|
Telegram.ME/RapBist : 7
|
Telegram.ME/RapBist : 7


آدرس جدید Rap20.loxblog.com -> RapBist.loxblog.com
یک شنبه 16 اسفند 1394 ساعت 1:25 | بازدید : 3102 | نویسنده : Ariyan Kabiri | آرین کبیری | ( نظرات )

دوستان قدیمی که مارو پیدا کردن توی نظرات برامون بنویسن

(بزودی این وب شروع به کار خواهد کرد)

آرین رپ بیست : سلام دوستان بعد از مسدود شدن وبلاگ رپ بیست (rap20.loxblog.com) با آدرس rapbist.loxblog.com ادامه میدیم

برای اینکه دوباره همو گم نکنیم میتونید عضو صفحه اینستاگرام من بشید. ممنون از همه

instagram.com/AriyanKabiri


|
Telegram.ME/RapBist : 40
|
Telegram.ME/RapBist : 8
|
Telegram.ME/RapBist : 8


صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد

خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



Telegram.ME/RapBist

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 104
بازدید دیروز : 9
بازدید هفته : 213
بازدید ماه : 423
بازدید کل : 423
تعداد مطالب : 83
تعداد نظرات : 409
تعداد آنلاین : 1